DÍL 1 - 15.4. DĚTI A FINANČNÍ GRAMOTNOST

Doporučuji, abyste své děti učili základním pravidlům zacházení s penězi již od školních let. Začněte obálkovou metodou. Dětem na prvním stupni dávejte kapesné v hotovosti. Sedněte si s nimi, vysvětlete jim, proč je dobré si peníze rozdělit a šetřit si je, a pomozte jim založit si obálky třeba na nové počítačové hry, dárky k Vánocům apod. Na obálky si mohou namalovat či nalepit obrázky toho, co si za ušetřené peníze chtějí pořídit. Pokaždé, když dostanou kapesné, dejte spolu peníze do příslušných obálek. Nechte je s obálkami samostatně pracovat. Povídejte si s nimi o tom, jak s penězi hospodaří. Pokud zjistíte, že dítě neodolá a peníze z obálek použije jinak, nechte jej projít nepříjemnou zkušeností, ať mu peníze dojdou. Situaci zachyťte a popovídejte si s ním, jak se to stalo. Je to pro něj výborná škola.

Pro děti na druhém stupni a na střední škole zřiďte obálkovou metodu pomocí bankovních účtů - viz výše. Některé banky nabízejí účty pro děti nebo středoškoláky. Účet by měl mít internetové bankovnictví. K primárnímu účtu nechte vystavit debetní kartu pro dítě. Pracuje se úplně stejně jako v případě dospělého. Jen příjem není z výplaty, ale přijde jako kapesné od rodičů. Doporučuji, aby přes účty dítěte šly všechny peníze, které se ho týkají – obědy ve škole, tramvajenka, mobil, kroužky. Získá tak povědomí, jak je život nákladný, bude realističtější ve svých nárocích a má šanci naučit se správu peněz v období, kdy má svých peněz málo, a v dospělosti to pak pro něj bude automatické.

Ingrid si také myslela, že se naučila zacházet s penězi již v dětství. V průběhu mateřské dovolené ale zjistila, že se to bude muset naučit ještě jednou, tentokrát pokud možno pořádně. Pomohlo jí, když si na každý měsíc zavedla jednoduchý papír s kolonkami „domácnost“, „platby“ a „další výdaje“, ten si magnetem přicvakla na ledničku, a každý den do něj pak s manželem zapisovali všechny výdaje a platby, které toho dne uskutečnili. Nejenže tak Ingrid získala přehled, kam všechny ty peníze „mizí“, ale v číslech se poměrně rychle zorientovaly i tehdy malé dcery a získaly konkrétní představu, kolik co stojí (když došlo na placení, s oblibou pak používaly větu „Vždyť víš, že děti jsou drahé!“). Papírový přehled o měsíčních výdajích máme na ledničce dodnes a nelitujeme každodenní ruční práce, která je k zápisu potřeba; při výměně názorů kolem rodinného hospodaření s penězi nám tento přehled dodává potřebná fakta.

15.5. Finanční poradce ano či ne?

Finanční poradce je člověk, který pomáhá laikovi nastavit správu jeho peněz a finančních produktů, a zároveň (resp. především) je to také prodejce finančních produktů. Poradce zastupuje buď jednu bankovní skupinu (např. Česká spořitelna, ČSOB, KB), případně pojišťovnu (např. UNIQA, Česká pojišťovna, Kooperativa), nebo reprezentuje firmu finančních poradců (např. Partners, OVB, ZFP, …). Finanční poradce z jedné bankovní či pojišťovací instituce vám může nabídnout obvykle detailní znalost produktů své firmy. Poradci z firem finančních poradců vám mohou nabídnout služby napříč celým trhem, nebo alespoň částí trhu. Pro některé typy finančních produktů, především pro životní pojištění, musí mít finanční poradce státní akreditaci.

Většina prodejců říká klientům, že pro ně pracuje zdarma, protože je vyplácí provizí finanční instituce. To ale není pravda. Poradce platí klient, jen ne přímo. Provize je zahrnuta v ceně finančního produktu; je ale vyplacena jen tehdy, když dojde k uzavření nové smlouvy. Proto je finanční poradce motivován k tomu, aby při každé návštěvě u klienta nějaké staré smlouvy zrušil a nastavil nové. A pro klienta je to téměř vždy nevýhodné!

Pro finanční produkty platí jednoduché pravidlo: stačí jeden od určitého druhu. Jedna životní pojistka (pokud vůbec nějaká), jedno pojištění domácnosti, jeden penzijní fond (třetí pilíř), jedno stavební spoření (případně pro každé z dětí jedno stavební spoření). Finanční poradci vám budou doporučovat především ty produkty, u kterých je jejich provize vysoká. To platí zejména u životního pojištění (poradce dostane tisíce až desetitisíce z jedné uzavřené smlouvy). Platí, že čím starší klient je, tím dražší je uzavřené pojištění, neboť pro pojišťovnu je starší člověk rizikovější. Proto pokud se rozhodnete pro životní pojistku, vyplatí se uzavřít ji ještě v mládí (obvykle s nástupem do zaměstnání), a pak již jen upravovat její parametry, ale smlouvu nerušit!

Jestliže se rozhodnete využít služby finančního poradce, doporučuji nechat si udělat nabídku na správu jednotlivých smluv od vícero finančních poradců. Je důležité jim ale předem říci, že se budete rozhodovat na základě vícero nabídek; pak totiž poradce nehraje na sebe a vlastní prospěch, ale snaží se udělat nastavení smluv tak, abyste si vybrali právě jeho. Nabídky jsou nezávazné a vy se vždy můžete rozhodnout, že služby poradce ve financích odmítnete. Drtivá většina lidí s běžným příjmem si dokáže svoje finance spravovat sama a finančního poradce nepotřebují. Pokud už nějaké finanční poradenství potřebujete, doporučuji zeptat se vašeho bankovního poradce, který se o vás stará tam, kde máte svůj běžný účet.

15.6. Co dělat ve finanční krizi?

Když se stane, že vám peníze dojdou, hlavně nezmatkujte. Pokud finanční krize teprve začíná (což znamená, že vám chybí tisíce korun), sedněte si a udělejte si finanční rozvahu: Sepište si všechny své plánované příjmy na další tři měsíce a stejně tak všechny své náklady na další tři měsíce. Začněte náklady nutnými: poplatky státu (sociální a zdravotní pojištění, daně, …), poplatky finančním institucím (splátky půjček), poplatky za bydlení (nájem, energie) a nutné jídlo, včetně peněz na obědy pro děti ve škole. Pokud tyto nutné náklady jste schopni uhradit a něco vám z příjmů zbude, pak je to dobré. Prostě se na několik měsíců omezíte: kupujte a vařte levné jídlo, jezte doma a do práce si noste jídlo z domova, nekupujete si noviny, časopisy, oblečení a jiné dočasně zbytné věci, změňte tarif na mobilu a volejte jen v nutných případech, zrušte všechny výdaje, které se dočasně dají zrušit.

Když nevyjdete, je situace horší. Přesto zachovejte klidnou hlavu – a začněte komunikovat. Obejděte zdravotní pojišťovnu, správu sociálního zabezpečení a další instituce, kterým musíte pravidelně platit, a domluvte si s nimi splátkový kalendář. Obvykle jsou nepříjemní, ale domluvit se s nimi dá, jen je třeba s nimi komunikovat včas a pravdivě. Když o vaší kritické situaci vědí přímo od vás, je pravděpodobné, že hned nespustí exekuční řízení. Současně hledejte jakékoli legální formy příjmu. Na úřadu práce (odbor sociálních věcí) si domluvte podporu v nouzi. Najděte si dočasnou brigádu. Prodejte něco ze svého majetku.

Pokud jste ve velké finanční krizi – v řádu více než jednotek tisíc korun, pak je situace vážná. Opět platí, že hlavně je potřeba komunikovat. Na internetu si najděte například www.soscentrum.cz nebo www.financnitisen.cz. Zde najdete odborné rady a první pomoc. Případně se můžete obrátit na neziskovou organizaci Pomoc v nouzi o.p.s (www.pomocvnouziops.cz).

Obvykle v takové situaci nezbude, než se zadlužit. Pokud nezvládáte splácet staré dluhy, můžete je přefinancovat jiným úvěrem. Tento nový úvěr se použije na vyplacení starých dluhů (zvláště když jich bylo více) a splácí se splátkou, která je menší, než byly splátky původní. Důležité je, aby tento nový úvěr měl co nejmenší úrok a neměl skryté pasti typu pokut za nějaké drobnosti. A opět platí: najděte si jakékoli zdroje legálního příjmu (lépe placená práce, brigáda, placená výpomoc ad.), které vám pomohou dluhy splácet.



Žádné komentáře:

Okomentovat